Ένα Google Doodle αφιερωμένο στη ζωγράφο Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι


Την ιταλίδα ζωγράφο του Μπαρόκ, Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι (Artemisia Gentileschi) τιμά σήμερα η μηχανή αναζήτησης της Google, με ένα ξεχωριστό doodle στην αρχική της σελίδα.

Η Αρτεμίζια γεννήθηκε σαν σήμερα πριν από 427 χρόνια, στις 8 Ιουλίου του 1593. Θεωρείται η πιο ξακουστή γυναίκα ζωγράφος του 17ου αιώνα. Στη διάρκεια της ζωής της εργάστηκε στη Ρώμη, τη Φλωρεντία τη Βενετία, τη Νάπολη και το Λονδίνο, φιλοτεχνώντας πίνακες για τις πλέον επιφανείς προσωπικότητες της εποχής της, ανάμεσά τους ο βασιλιάς της Ισπανίας, Φίλιππος ο 4οςκαι ο Μέγας Δούκας της Τοσκάνης.

«Η Σωσσάννα και οι γέροντες» / Creative Commons: CC0

Η καλλιτέχνις γεννήθηκε στη Ρώμη και ήταν το μεγαλύτερο από τα πέντε παιδιά του Οράτσιο Τζεντιλέσκι, ο οποίος υπήρξε και δάσκαλός της στη ζωγραφική. Ο πρώτος πίνακας της Αρτεμίζια που φέρει την υπογραφή της είναι το έργο «Η Σωσσάννα και οι γέροντες» που φιλοτεχνήθηκε το 1610. Έναν χρόνο αργότερα η ίδια βιάστηκε από τον Αγκοστίνο Τάσσι, συνεργάτη του πατέρα της. Έγγραφα της εποχής δίνουν πληροφορίες για τη δίκη του 1612, μετά από την οποία ο Τάσσι κρίθηκε ένοχος με την υποχρέωση να εγκαταλείψει τη Ρώμη. Ωστόσο, καμία ποινή δεν του επιβλήθηκε ποτέ για την πράξη του.

Μετά τη δίκη, η Αρτεμίζια παντρεύτηκε τον καλλιτέχνη Πιεραντόνιο Στιατέζι και έφυγε μαζί του στη Φλωρεντία. Εκεί καθιερώθηκε ως ανεξάρτητη ζωγράφος και έμεινε μάλιστα στην ιστορία ως η πρώτη γυναίκα που κατάφερε να γίνει μέλος της «Ακαδημίας Σχεδιαστικών Τεχνών» (Accademia delle Arti del Disegno) το 1616. Το 1620, αντιμετωπίζοντας οικονομικές δυσχέρειες, επέστρεψε στη Ρώμη και παρέμεινε εκεί για 10 χρόνια (πραγματοποιώντας μονάχα ένα ταξίδι στην Βενετία το 1628).

Το 1630 εγκαταστάθηκε στη Νάπολη, όπου και ζωγράφιζε ως το τέλος της ζωής της. Το 1639 πραγματοποίησε μια σύντομη επίσκεψη στο Λονδίνο, ενδεχομένως για να βοηθήσει τον πατέρα της στο ζωγραφικό έργο που εκείνος είχε αναλάβει να ολοκληρώσει για την βασιλική οικογένεια, καθώς ήταν ένας από τους αγαπημένους καλλιτέχνες της βασίλισσας Ερριέττας-Μαρίας, συζύγου του βασιλιά Καρόλου Α’ της Αγγλίας.

«Κλεοπάτρα»/ Creative Commons: CC0

Το 1640 η Αρτεμίζια επέστρεψε στη Νάπολη. Η ακριβής ημερομηνία του θανάτου της δεν είναι ακόμα γνωστή, αλλά σύμφωνα με έγγραφο που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, η ίδια φαίνεται πως ήταν ακόμα ζωντανή τον Αύγουστο του 1654.

Παρά τις αντιξοότητες και την τραυματική εμπειρία του βιασμού που καθόρισε τη ζωή της, η Αρτεμίζια κατάφερε να αφήσει πίσω της έργα τεράστιας αξίας και σημασίας, ενώ αναγνωρίζεται σήμερα ως μια από τις σημαντικότερες ζωγράφους όλων των εποχών. Στους πίνακές της παρουσιάζει, μεταξύ άλλων, ισχυρές γυναικείες προσωπικότητες της ιστορίας, καθώς και εικόνες που παραπέμπουν στον ανθρώπινο πόνο αλλά και σε έναν δυναμισμό που είναι, ίσως, συνυφασμένος με την έννοια της επιβίωσης. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως πολλοί χαρακτηρίζουν τα έργα τις Αρτεμίζια ως αυτοπροσωπογραφίες που η ίδια ζωγράφιζε, πιθανόν σε μια προσπάθεια να «λυτρωθεί» από τα δυσάρεστα και δύσκολα βιώματά της. Ανάμεσα στα πιο δημοφιλή της έργα, ο πίνακας με τίτλο «Η Ιουδήθ αποκεφαλίζει τον Ολοφέρνη».

«Η Ιουδήθ αποκεφαλίζει τον Ολοφέρνη»/ Creative Commons: CC0

Πηγή: https://www.nationalgallery.org.uk/

Φωτογραφίες: Creative Commons (άδεια χρήσης CC0)

Μοιράσου το άρθρο:



Source link

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο