Καλαμάτα – Ριζόμυλος: “Ναι υπό όρους” αλλά τελικά τίποτα στο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας



Θα λέγαμε ότι η τελική ψήφος όλων ήταν «ναι υπό  όρους» διότι θα ψήφιζαν την ΜΠΕ μόνο αν πέρναγε η άποψή τους αυτούσια.

 

Ρεπορτάζ: Γιάννης Σινάπης

 

Το Δ.Σ. ψήφισε είτε αρνητικά καταψηφίζοντας την πρόταση των παρατάξεων της δημοτικής αρχής, είτε “νίπτοντας τας χείρας του”, με ίδιες ψήφους θετικές και αρνητικές, για την κοινή πρόταση των παρατάξεων των μειοψηφιών.

Η πρόταση της δημοτικής αρχής έλεγε ότι “δεν γνωμοδοτούμε θετικά μέχρι να γίνουν αυτά που ζητάμε”, με κυριότερο τον παραλιακό συνδετήριο δρόμο ήπιας κυκλοφορίας που θα ενώνει τη Νέα Είσοδο με το Αεροδρόμιο. Η κοινή πρόταση των μειοψηφιών είχε θετική γνωμοδότηση για τη μελέτη, περιλαμβάνοντας όμως τις παρατηρήσεις και τις βελτιωτικές προτάσεις που κατατέθηκαν.

Η πρόταση της δημοτικής αρχής καταψηφίστηκε ξεκάθαρα, με ψήφους 22 κατά και 15 υπέρ. Για την πρόταση των μειοψηφιών καταμετρήθηκαν 18 ψήφοι, θετικές και αρνητικές.

Εντύπωση προκάλεσε η στάση της Μαρίας Οικονομάκου, επικεφαλής της παράταξης “Καλαμάτα Ξεκινάμε” που μαζί με τους συμβούλους της καταψήφισε την πρόταση της δημοτικής αρχής. Στην πρόταση των μειοψηφιών, παρότι επεσήμανε πως “θέλουμε να γίνει το έργο”, η ίδια δήλωσε απούσα, ένας σύμβουλός της καταψήφισε και άλλος ψήφισε λευκό.

Σε μια μαραθώνια συνεδρίαση που τελείωσε λίγο πριν τη 1.30 το πρωί της Πέμπτης, ο γενικός διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών Γιάννης Καρνέσης ενημέρωσε αναλυτικά για την επιλογή της βελτίωσης – αναβάθμισης του υφιστάμενου δρόμου και την ανάγκη να κατασκευαστεί όλος ο οδικός άξονας έως την Πύλο και τη Μεθώνη κι έδωσε απαντήσεις και διευκρινίσεις για την παραλιακή χάραξη και όλα τα ζητήματα που τέθηκαν.

Στη συνεδρίαση καταγράφηκε ο διχασμός των τοπικών στελεχών της Ν.Δ. για το έργο, καθώς ο βουλευτής Μίλτος Χρυσομάλλης υποστήριξε με φανατισμό την παραλιακή χάραξη και ο βουλευτής Περικλής Μαντάς τόνισε ότι η βελτίωση – αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου είναι η μόνη βιώσιμη και ρεαλιστική λύση.

Αναλυτικά ο γενικός διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών Γιάννης Καρνέσης παρατήρησε ότι “η μελέτη που έχει σταλεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος, πληροί όλες τις προδιαγραφές”. Υπενθύμισε ότι προτείνεται στα πλαίσια ενός διαγωνισμού ΣΔΙΤ και ξεκαθάρισε: “Βασίζεται στη μελέτη κόστους – οφέλους, στην υποστήριξη της κατασκευής και του υπόλοιπου τμήματος. Χωρίς, όμως, το Καλαμάτα – Ριζόμυλος δεν έχει βιωσιμότητα όλος ο άξονας”.

Για τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί, ενημέρωσε πως “μετά το 2015 οι κανονισμοί χρηματοδότησης των περιφερειακών προγραμμάτων έχουν αλλάξει. Και αυτό γιατί οι χώρες του Νότου έκαναν μεγαλύτερα έργα απ’ ό,τι θα μπορούσαν να κάνουν, με βάση τη μελέτη βιωσιμότητας. Τέτοια έργα είναι το Λεύκτρο – Σπάρτη και ο περιφερειακός της Καλαμάτας. Είμαστε σε μια άλλη πραγματικότητα με την οποία δεν μπορούμε να συγκρουστούμε”.

Για τη βελτίωση – αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου, παρατήρησε ότι “δεν έχει κατασκευαστικούς κινδύνους. Θα κάνουμε βελτιώσεις που θα μας υποδείξετε, η βασική φιλοσοφία, όμως, δεν μπορεί και δεν πρέπει ν’ αλλάξει”.

Για το διαγωνισμό ΣΔΙΤ που υλοποιείται, ενημέρωσε πως χρηματοδοτείται με δανειακά κεφάλαια, έχει ποσό χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου 50 εκ. ευρώ και ο ανάδοχος θα αμείβεται με αμοιβή διαθεσιμότητας (θα παίρνει χρήματα – αποζημίωση από το Δημόσιο για να αποπληρώσει τα δάνεια και για τη συντήρηση του δρόμου που θα έχει). Διευκρίνισε, ακόμα, ότι “θα προκριθεί αυτός με τη χαμηλότερη αμοιβή διαθεσιμότητας, χωρίς έκπτωση στην ασφάλεια και στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Το έργο θα το πληρώσει ο Ελληνας φορολογούμενος. Με αυτό εξασφαλίζεται άμεση πρόσβαση στο Αεροδρόμιο. Αν επιλέξουμε άλλη όδευση, ο σημερινός δρόμος θα παραμείνει σ’ αυτή την πολύ άσχημη κατάσταση, που την βλέπει ο επισκέπτης όταν βγαίνει από την πύλη του Αεροδρομίου. Γύρω στα 25 εκ. ευρώ το χρόνο θα πληρώνει ο φορολογούμενος για το έργο”.

Απαντώντας σε όλες τις ερωτήσεις που τέθηκαν, ο Γ. Καρνέσης είπε ότι:

“- Κάθε βελτίωση που υποδειχθεί και γίνει αποδεκτή από το υπουργείο -και έχουμε διάθεση να τις κάνουμε όλες- μπορεί να μπει στο διαγωνισμό με τροποποίηση των σχεδίων της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

– Δεν είναι ο πρώτος δρόμος που έχει εμπλοκή με το τρένο. Πρέπει να υπάρχει πρόνοια να μπορεί να λειτουργήσει το τρένο.

– Για τη λωρίδα πολλαπλών χρήσεων να ακούσουμε κάθε πρόταση και να τη δούμε θετικά.

– Οι προσφυγές και οι ενστάσεις είναι απρόοπτοι παράγοντες. Ομως, υπήρξε γρήγορη αντίδραση του υπουργείου στο ΣτΕ στην προσφυγή που έγινε. Δεν μπορώ να είμαι σίγουρος σε μελλοντική προσφυγή.

– Ο διαγωνισμός θα έχει ξεκάθαρα κριτήρια ανάθεσης για να μηδενιστεί το υποκειμενικό κριτήριο. Ακολουθείται το ίδιο μοτίβο με τον διαγωνισμό για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου.

– Η κατάθεση προσφοράς και αξιολόγησή της θα γίνεται την ίδια μέρα.

– Μελέτη βιωσιμότητας στην παραλιακή χάραξη δεν υπήρχε ως διαδικασία. Το έργο αφορούσε μόνο το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος που θα χρηματοδοτείτο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Δεν υπήρχε ανάλυση κόστους – οφέλους, ούτε έρευνα προέλευσης προορισμού. Προβλεπόταν σύνδεση με το Αεροδρόμιο με δρόμο 3,5 χιλιομέτρων, αλλά δεν είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένος.

– Ο “Μορέας” ήταν επιδοτούμενο έργο παραχώρησης εξαρχής. Θα μπορούσαμε να καταργήσουμε τα διόδια στη Θουρία, αλλά αυτό το μικρό ποσό θα πρέπει να πληρώσουν οι φορολογούμενοι, που ήδη δίνουν 25 εκ. ευρώ το χρόνο στο “Μορέα”.

– Ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ είναι η λύση αναβάθμισης του υφιστάμενου. Με άλλο έργο πρέπει να καταργηθεί ο διαγωνισμός.

– Για να έρθει εδώ η μελέτη, την έχει στείλει το υπουργείο Περιβάλλοντος που την έχει αξιολογήσει. Εχουμε μετρήσει ότι είτε βόρεια, είτε νότια πάει ο δρόμος, το 50% των χρηστών θα έμεναν στον υφιστάμενο δρόμο.

– Το υπουργείο θα εξετάσει το αίτημα για συνδετήριο δρόμο με θετικό πρόσημο, αλλά δεν ξέρω ποια θα είναι η απόφαση.

– Δεν σημαίνει ότι ο δρόμος δεν θα έχει φώτα στο τμήμα στο Ασπρόχωμα, αυτό δεν φαίνεται στην προμελέτη οδοποιίας.

– Εχουν συντμηθεί οι διαδικασίες των προσφυγών στο 3μηνο – 4μηνο. Οι απαλλοτριώσεις θα προχωρήσουν στο μέτρο που εγκριθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

– Αν γνωμοδοτήσουν αρνητικά τα Συμβούλια (Δημοτικά και Περιφερειακό) η ΜΠΕ θα οδηγηθεί στο Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης. Να δούμε τι βελτιώσεις μπορούν να γίνουν, για να έχουμε θετική γνωμοδότηση

– Κάθε χρόνο το Δημόσιο θα πληρώνει 25 εκ. ευρώ για 26 χρόνια. Ο Ελληνας φορολογούμενος θα επιβαρυνθεί με μεγάλο ποσό.

– Η χρηματοδότηση προβλέπει 25% χρηματοδοτική συμβολή από το Δημόσιο συν τις απαλλοτριώσεις, 10% ίδια κεφάλαια του αναδόχου και 65% δάνεια που ουδείς εγγυάται.

– Η παραλιακή έχει μεγαλύτερους κατασκευαστικούς κινδύνους, βρίσκεται στη ζώνη πλημμυρικού κινδύνου, δεν έχουν αποτυπωθεί οι γεωτεχνικές εργασίες σε 6 – 7 χιλιόμετρα στα βαλτώδη, όπου θέλει ειδικά γεωτεχνικά.

– Πρέπει να ολοκληρώσουμε αυτές τις μελέτες για να εξακριβώσουμε το κόστος της παραλιακής.

– Ως δημόσιο έργο που ήταν, έπρεπε να βρούμε και άλλα χρήματα για το δρόμο μετά το Ριζόμυλο έως την Πύλο και τη Μεθώνη.

– Το asset της ΣΔΙΤ είναι το Καλαμάτα – Ριζόμυλος, που έχει κυκλοφορία. Κάποιο δυνατό σημείο βοηθάει το υπόλοιπο έργο”.

Ο βουλευτής Μεσσηνίας Μίλτος Χρυσομάλλης αναφέρθηκε στο ιστορικό της παραλιακής χάραξης “που ξεκίνησε από μας τους Μεσσήνιους”, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά. Είπε ότι η παραλιακή έχει πλήρη μελέτη και δεν έχει κατασκευαστικό κίνδυνο. Υπενθύμισε ότι η συμφωνία με το “Μορέα” προέβλεπε πλήρεις μελέτες κι επέκρινε το γεγονός ότι έγινε μόνο αυτή η μελέτη. Εκτίμησε ότι “οποιαδήποτε απόφαση δεν σημαίνει ότι θα υλοποιηθεί το έργο” και ανέφερε πως “μπορεί να είναι ακριβότερος ο πάνω δρόμος”. Εκτίμησε ότι “αναπτυξιακός δρόμος είναι η παραλιακή” και υποστήριξε πως “δεν έχει αποφασίσει το υπουργείο, θα προσμετρηθεί η τοπική βούληση”. Τέλος, προέτρεψε τους συνδημότες του συμβούλους “πάρτε την καλύτερη απόφαση για την πόλη σας, αυτή που θα φέρει τουριστική ανάπτυξη”.

Ο βουλευτής Μεσσηνίας Περικλής Μαντάς, έχοντας εντελώς διαφορετική άποψη, παρατήρησε ότι “αυτή τη στιγμή το υπουργείο εκτελεί ένα διαγωνισμό και είναι περιττό να διερωτάστε ποια είναι η θέση του”. Δήλωσε ότι έχει πειστεί για την αδυναμία εκτέλεσης της παραλιακής χάραξης κι εκτίμησε πως η βελτίωση – αναβάθμιση “είναι η μόνη βιώσιμη και ρεαλιστική λύση, γι’ αυτό την επέλεξε το υπουργείο”. Επεσήμανε ότι “δεν έχει τις κατασκευαστικές αβεβαιότητες που έχει η παραλιακή, αλλά δεν παύει να είναι δρόμος που έχει προβλήματα”. Και προέτρεψε “να προσπαθήσουμε να λύσουμε κάποια προβλήματα. Να περιέχεται η πρόταση για το συνδετήριο δρόμο, οι δρόμοι πρόσβασης στις επιχειρήσεις και η λύση για το σιδηροδρομικό δίκτυο”.

Ο τέως βουλευτής Πέτρος Κωνσταντινέας ζήτησε “άμεσα να γίνει ο δρόμος με το πιο ρεαλιστικό σχέδιο που υπάρχει”. Υπενθύμισε ότι “το ζήσαμε, το έργο είχε μπει στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων χωρίς χρήματα” και παρατήρησε πως “οι πολίτες ζητούν άμεσα το δρόμο”.

Σε νέα παρέμβασή του ο Γ. Καρνέσης απάντησε ότι “είναι σοβαρό το θέμα του παράπλευρου δρόμου, το μελετάμε. Ο συνδετήριος δρόμος είναι σε ζώνη με γεωτεχνικά προβλήματα”.

Ο περιφερειακός σύμβουλος Θανάσης Πετράκος παρατήρησε ότι “ο Δήμος Καλαμάτας πρέπει να βλέπει όλο το νομό, η ανάπτυξή του συμφέρει και την Καλαμάτα”. Ζήτησε “να γίνει γρήγορα ο δρόμος, να τρέξουν οι διαδικασίες” κι εκτίμησε πως “η χάραξη αυτή είναι ό,τι καλύτερο με τις βελτιωτικές προτάσεις που έγιναν”. Ακόμα, ζήτησε “να καταργηθούν τα πλευρικά διόδια στη Θουρία, είναι 5 εκ. ευρώ στα 30 χρόνια”.

 

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΚΙ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ

Ο δήμαρχος Θανάσης Βασιλόπουλος αφού υπενθύμισε ότι το Δημοτικό Συμβούλιο το 2016 ψήφισε υπέρ της παραλιακής χάραξης, ανέφερε πως “δεν λέμε όχι στην αναβάθμιση ενός δρόμου, αλλά κοιτάζουμε αν εξυπηρετεί τα συμφέροντα του δήμου”. Μεταξύ άλλων προτάσεων και παρατηρήσεων ζήτησε συνδετήριο δρόμο ήπιας κυκλοφορίας, εκεί που προβλεπόταν η παραλιακή χάραξη, που θα ενώνει την Καλαμάτα, τη Νέα Είσοδο στον κόμβο Διασποράς με το Αεροδρόμιο.

“Δεν γνωμοδοτούμε θετικά επί της μελέτης, αν δεν συμπεριληφθούν αυτά που ζητάμε”, παρατήρησε σχετικά.

Ο επικεφαλής της παράταξης “Καλαμάτα Μπροστά” Βασίλης Κοσμόπουλος κατέθεσε βελτιωτικές προτάσεις για να γίνει αποδεκτή η μελέτη, στο δίιχνο τμήμα του δρόμου στο Ασπρόχωμα. Παρατήρησε πως χρειάζεται νέα ΓΠΣ και διαφώνησε με τον συνδετικό – οριζόντιο δρόμο, εκτιμώντας ότι αποτελεί φραγμό στα μελλοντικά σχέδια ανάπτυξης της Δυτικής Παραλίας.

Ο επικεφαλής της παράταξης “Πρότυπος Δήμος” Βασίλης Τζαμουράνης κατέγραψε τις ατέλειες της μελέτης και κατέθεσε βελτιωτικές προτάσεις, με κυριότερη την έναρξη του έργου, του δρόμου προς τον ποταμό Αρι, πιο πριν από τη σιδηροδρομική γέφυρα στη Νέα Είσοδο. Ζήτησε “να προχωρήσουμε με στόχο να γίνει το έργο” κι επεσήμανε με νόημα ότι η κυβέρνηση “αυτή την πρόταση έστειλε για να γνωμοδοτήσουμε”.

Η επικεφαλής της παράταξης “Καλαμάτα Ξεκινάμε” Μαρία Οικονομάκου, αφού ανέφερε ότι είναι μονόδρομος η παραλιακή χάραξη, παρατήρησε πως “θέλουμε να γίνει ο δρόμος, θα είναι τεράστια τα οφέλη”.

Η επικεφαλής της παράταξης “Πρωτεύουσα Δύναμη” – αντιδήμαρχος Ελένη Αλειφέρη αφού αναφέρθηκε στην ασφάλεια και την αναπτυξιακή συμβολή του έργου, παρατήρησε πως “θέλουμε να γίνει το έργο. Η επιλογή να είναι τέτοια που να διασφαλίζει την ολοκλήρωση του έργου έως τη Μεθώνη”.

Ο επικεφαλής του “Ανοιχτού Δήμου” Μανώλης Μάκαρης τάχθηκε κατά της παραλιακής χάραξης και υπέρ της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη βελτίωση – αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου με τροποποιήσεις για καλύτερη λύση. Πρότεινε, μάλιστα, την κατάργηση των πλευρικών διοδίων στη Θουρία, για την ενίσχυση της κίνησης στον περιφερειακό.

Η επικεφαλής της παράταξης “Καλαμάτα Τόπος Ζωής” Τόνια Κουζή ζήτησε να μην ακυρωθεί η ΣΔΙΤ, αλλά να προχωρήσει. Δήλωσε ότι “η παραλιακή δεν εξασφαλίζει την ανάπτυξη που εμείς θέλουμε” και πρότεινε ανάπτυξη της Δυτικής Παραλίας δημοτικά.

Ο επικεφαλής της “Λαϊκής Συσπείρωσης” Δημήτρης Οικονομάκος, διαφωνώντας, ανέφερε ότι τα έργα που προωθούνται και συζητούνται, είναι σε συνεννόηση με μεγάλα τουριστικά και επενδυτικά συμφέροντα. Εκανε λόγο για πανάκριβα έργα που τα πληρώνει ο λαός με την κατασκευή, τα διόδια και το φόρο στη βενζίνη.

Ο επικεφαλής της παράταξης “Πόλη Ενωμένη” Δημήτρης Κουκούτσης είπε ότι “χρειαζόμαστε καινούργιο δρόμο” και κάλεσε το υπουργείο να σκύψει στις προτάσεις που έγιναν, να κάνει βελτιώσεις, αλλά να μην κινδυνεύσει το έργο.

Ο επικεφαλής της “Ανεξάρτητης Συμμαχίας Πολιτών” Μιχάλης Αντωνόπουλος τάχθηκε υπέρ της εφικτής λύσης της βελτίωσης – αναβάθμισης του υφιστάμενου δρόμου. Χαρακτήρισε περιβαλλοντοκτόνα την παραλιακή χάραξη, παρατηρώντας ότι η περιοχή είναι βάλτος.





Source link

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο